نقدی بر تصویر هنری از دیدگاه بلاغت سنتی
نویسندگان
چکیده
این مقاله در پی آن است که مفهوم تصویر را از منظر ناقدان قدیم مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که چگونه بلاغت قدیم در چارچوب درک جزئی از مفهوم تصویر و تمرکز بر جانب شکل، بدون پرداختن جدی به محتوا در نتیجة عواملی چند متوقف ماند. هر چند در این راستا عبدالقاهر جرجانی سرآمد قدماست و تلاش هایی گسترده تر داشت. اما پس از وی، دانش بلاغت تحولی شایسته نیافت. افزون بر این در این مقاله تلاش بر آن است که نشان داده شود چرا بلاغت قدیم نتوانست خود را از جزئی نگری در تصویر رها کند و وارد عرصة نگاه ساختاری به تصویر شود. آنجا که چگونگی ارتباط تصاویر بلاغی جزئی با هم در تصویر کلی ساختار و چگونگی ارتباط این تصویر کلی با آنها و همچنین کیفیت ارتباط محتوا با این تصاویر، مورد کنکاش قرار می گیرد. هرچند عبد القاهر تلاش هایی ابتدایی در این زمینه داشت که نسبت به زمان خود بسیار پیشروتر بود، اما پس از وی، چنین مباحثی دنبال نگردید. حتی برخی از بلاغیان نظرات او را محدودتر کردند و از ارزش آن کاستند. روش تحقیق در این پژوهش، بررسی دیدگاه های بلاغیان برجسته در عرصة بلاغت سنتی است. تا از این رهگذر خط مشی بلاغت سنتی آشکار گردد. ضرورت این پژوهش در آن است که کمبودهای بلاغت سنتی را نمایان می سازد و در پی آن مشخص می گردد که در پژوهش های کاربردی تکیه بر بلاغت سنتی کفایت نمی کند. و باید افزون بر آن از نظریات جدید در عرصه بلاغت نیز بهره گرفت.
منابع مشابه
نقدی بر بلاغت سنتی
بلاغت در معنای علمی که به زیباییشناسی ادبیات میپردازد ازجمله علوم مهم و تأثیرگذاری است که متأسفانه به ویژه در زبان فارسی چندان مورد توجه و بررسیهای عالمانه قرار نگرفته است. علم بلاغت در طول تاریخ هزارساله ادبیات فارسی از نواقص و آفتهای زیادی آسیب دیده است که از جمله مهمترینهای آن میتوان به فقدان نظریهپردازیهای علمی، عربیزدگی، اختلاف در نامگذاریها، تعاریف کلی و مبهم، پرداختن به موضوعا...
متن کاملسبک منزوی از دیدگاه بلاغت تصویر
تصویر پایۀ تخیل شاعرانه است و منزوی شاعر مبتکر غزل معاصر در خلق تصاویر مخیل توانمند است؛ تأمل در آثار او موجب کشف نوآوریهای وی میگردد. اوج تصویرسازی منزوی در غزل شکل گرفته که نیاز به واکاوی و تأمل دارد. عناصر خیال در شعر منزوی، بیانگر شخصیت و انعکاس روح او است. این مقاله به روش کیفی در پی کشف و ادراک مضامین فکری، تصاویر هنری و دستیابی به اندیشه و نگرش منزوی به جهان بیرون است. نتایج نشان مید...
متن کاملمجاز از دیدگاه بلاغت
مجاز مهمترین مبحث در علم بیان و به تعبیر بعضی از دانشمندان، بلاغت همه علم بیان است. در منابع بلاغی بخشی از آن - که مجاز مفرد باشد - در علم بیان و بخشی از آن -که مجاز مرکب باشد- در علم معانی مطرح می شود. مجاز مفرد بیشتر وجه معنیشناسی دارد و جنبه تخیل آن کمتر است اما مجاز مرکب -که در بحث مجاز در کتاب های بلاغت کمتر بدان توجه می شود وجه شاعرانگی و تخیل قوی دارد. در این مقاله بی آنکه به ...
متن کاملنقدی بر کتاب هنر خودآموختگان، هنری فطری
مقالۀ حاضر نقدی بر کتاب هنر خودآموختگان، هنر فطری است. ضرورت بررسی انتقادی این کتاب از آن نظر است که اولین کتاب تألیفی فارسی در این زمینه است و به همین علت بهعنوان مرجع و متنی کمکدرسی مورداستفاده قرار میگیرد. ادعای اصلی مؤلف ارائۀ تعریفی از هنرهای فطری و دستهبندی آنها و همچنین طرح مباحث نظریای است که حول اینگونه هنرها وجود دارند. مؤلف در این راه دستیابی به اهداف متعددی را در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادب عربناشر: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
ISSN
دوره 4
شماره 1 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023